Николина Ангелкова: В туризма не се връщаме на А и Б, ние сме на А и Б!
 

-  Г-жо Ангелкова, на поредна среща с бранша поехте ангажимент за възможно най-бързо изясняване на правния статут на курортите. Какво трябва да значи този процес?
- Изясняването на правния статут на курортите трябва да уточни правната им форма. Типичен пример са курорти като Слънчев бряг, Боровец, Банско и Пампорово. Те са концесионирани и концесионерите извършват определени инвестиции. Но липсата на правен статут води, от една страна, до неправилна насоченост на инвестициите в тях, от друга – до липса на правилно планиране на инвестициите в транспортна инфраструктура и транспортно обслужване, ангажимент към околната среда, таксите и тяхното събиране. На някои места се събират двойни такси. В Слънчев бряг например се събира такса за поддръжка на курорта и туристически данък, който отива в общината. Общината обаче трудно може да инвестира в курорта. В същото време тротоарното право се определя от курорта. Създава се голям хаос и това пречи на цялостното развитие. Когато всеки знае какво да прави, към кого да се обърне, много по-лесно е да се организира цялостната дейност.

- Запознахте ли се с наличните краткосрочни, дългосрочни, оптимални, генерални и прочее стратегии в туризма? Какво от тях може да се използва, при положение че до ден днешен никой не е казал и дума за генерално туристическо планиране? Все още не е решено как изглежда един курортен град, как се запазва неговата самобитност, как се опазва от частните интереси на тези, които са със своя визия по въпроса за външната архитектура?
- Опитваме да съберем и обобщим информацията за досегашните стратегии.  Генерална стратегия, която дава визия за устойчиво развитие на туризма в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план, ни е изключително нужна. Това, което е направено, включително и с европейски средства, не дава отговор на въпроса кои са ни целевите пазари, кои са ни туристическите продукти, ще имаме ли туристически маршрути, които да представяме, защото трябва да се идентифицираме с тях. Отделно виси темата за прочутото лого и ново брандиране на страната. Много пари са дадени по оперативната програма и и сега търсим начините да се оправим и с този проект.

- Логото ли ни е проблемът? Знам държави без лога, които се продават целогодишно, знам други с грозни лога, но и при тях нещата вървят.

- Нещата са комплексни, вярно е. Необходима ни е националната идентичност, необходима ни е с това, че като кажеш България, хората да се сещат за ясни три-пет неща. Трябва да ни идентифицират.

- Връщам се за планирането на туристическите градове. Влизаме във Верона и там не съществува сграда с два различни на цвят или по материя различни прозореца. Влизаме в Русе и на фасадата на сграда - исторически паметник, са монтирани пет вида дограми, защото е собственост на пет отделни индивида. На входа на село Боженци се намира мегахотел, а после следват възрожденските къщи. Докога?

Това е дългосрочна работа, която трябва да стартира незабавно. Първо заедно с бизнеса – като стартираме работа на парче, нищо не се случва. Направени са много проекти по ОПРР, до момента са похарчени 32 млн. лв. и по трансграничните програми и непрекъснато се прави нещо, някаква стратегийка за някакво райониране и нищо не се случва.

-  Затова опростявам нещата съвсем: прозорците.

- Но и те са свързани с общата стратегия за туристическия продукт.

- Не искам да се заяждам, но всеки инвеститор на етаж от къща - исторически паметник, е със собствена визия за какъвто и да е продукт. Виена, Верона, Будапеща, Любляна, Загреб от друга планета ли са, та не позволяват такава разруха? В интервю кметът на Банско ми каза: "Не мога да наложа нито една мярка, свързана с изгледа на града, с осветление или реклами, защото законът не ми го позволява". Звучи отчайващо.

- За да можем да стигнем дотам, че да препоръчваме какво да правят хората, те самите трябва да са наясно, да са убедени, че това е за добро, че не става дума за грубо вмешателство в личната им собственост, а за принадлежност към цялото.

- И във Верона е частна собствеността, но никой няма право да се отклони с нищо от правилата на града...

- За да има самосъзнание и за да може хората да разберат, че това е правилно и че това ще им донесе също ползи и приходи, е необходимо ние да изясним основни принципни неща къде сме и къде искаме да бъдем. Тази нагласа се променя с работа на всяко място, не с наредби и обявени глоби, ако прозорците не са еди какви си. Когато у хората залегне разбирането за връзката между облик, характер на всяко място и общо съдържание на услугата, по въпросите за оформлението няма да се водят диспути и да се плашим с глоби.

1 2 3 4
 
 
 
Сайт на Управляващия орган на ОП "Конкурентоспособност" - в нов прозорец
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mee.government.bg