
- Г-жо Ангелкова, станахте министър в добро време - започна зимният сезон и за разлика от миналата година падна хубав сняг. Има ли достатъчно посетители в планинските ни курорти?
- Първоначалните данни са за прогноза от ръст с около 4-5% на туристите в зимния сезон. Посещенията в нашите планински курорти по време на коледните и новогодишните празници показват, че тези очаквания ще се сбъднат. В Пампорово, Банско и Боровец през ски съоръженията на ден са преминавали между 6000 и 7000 души. Това в никакъв случай не показва колко общо туристи са отседнали в съответния курорт, но ни дава представа, че посещаемостта е много висока. Всички хотели са запълнени. А и наистина засега времето е с нас. Благодарение на директните чартъри от Турция до Пловдив в Пампорово турските туристи са се увеличили с 30-35%. Смятаме, че общо турските туристи ще бъдат с 10% повече тази зима. Идват и повече гърци, при тях очакваме увеличението да е с 5%. Засега броят на румънците е на миналогодишното равнище. Има и руснаци в зимните курорти, но като цяло са по-малко. Което е разбираемо и се обяснява със спада на рублата, обстановката в региона и политиката, която Русия води спрямо Крим, за да насърчава посещенията там.
- Напоследък доста обикаляте из нашите курорти. Какво повече научихте от срещите си с хората?
- Целта ми е да се запозная с проблемите на място. Част от решаването им зависи и от други министри. Понякога дори не са необходими толкова средства, колкото законови промени, по-добра координация и желание. Най-често хората се оплакват от инфраструктурата. Затова ще бъде създаден нов фонд "Туристическа инфраструктура и туристически атракции". Работим по идентифицирането на онези обекти, за които няма алтернативни източници на финансиране, а в същото време тяхното изпълнение е много важно и би донесло най-голяма добавена стойност. Тези проекти именно ще получат старт със средства от фонда. Туристическият бранш държи и да се изясни статутът на националните ни курорти.
- Откъде ще дойдат парите в този фонд и колко реално са необходими?
- Това в момента обсъждаме с министъра на финансите. Идеята е част от средствата, които постъпват от концесиите, да се отделят в този фонд и оттам да се изразходват за подобряване на туристическата инфраструктура. Например само за пътя от Бургас до Слънчев бряг са необходими близо 100 млн. лева. Но както казах, първо трябва да създадем механизма за работа на фонда и тогава ще говорим в детайли. Искрено се надявам до края на тази година това да стане и през 2016 г. средствата да започнат да се използват.
- Какво ще направите, че България да стане разпознаваема туристическа дестинация в самата Европа?
- България има огромен потенциал за всякакъв вид туризъм. Нашите силни страни са морският и планинският туризъм и с тях сме известни. Но ни е нужен фокус, ето защо във всяка кампания оттук нататък ще акцентираме доста по-активно върху културно-историческия туризъм. Когато 5-6 туристически продукта са поставени на фокус и се рекламират целенасочено и последователно, това ще доведе до повишаване на разпознаваемостта много по-бързо, а оттам и налагането ни като туристическа дестинация. По този път преди десетина години тръгнаха хърватите и станаха предпочитана туристическа дестинация. На първото заседание на Националния съвет по туризъм обсъждахме онези културно-исторически маршрути, които да са във фокус на кампанията ни за тази годишна. Това може да са Пътят на манастирите и виното, Долината на тракийските царе или Старите български столици и т.н. Щом веднъж наложим първите няколко туристически маршрута, ще продължим с други и така ще разширяваме рекламата чрез нови и нови продукти. Но това не значи, че няма да промотираме масовия ни туризъм - летен и зимен. Тази година ще се възползваме максимално и от представянето на България в Лувъра. Това е уникален шанс и трябва задължително да го използваме. Още повече че Франция е най-големият генериращ пазар - през нея годишно минават близо 83 млн. туристи.
- Как точно ще се рекламираме в Париж, не е ли прекалено скъпо?