- Български
- English
Николина Ангелкова, министър на туризма: Укротителката на лобитата на орел, рак и щука
"Амбицирана съм да докажа на туристическия бранш, че могат да разчитат на мен". Това признание, направено от министъра на туризма Николина Ангелкова десетина дни, след като бе назначена на този пост, дава добра представа за нея - амбициозна е.
35-годишна, семейна с дете, високообразована, владееща 5 чужди езика, с опит във висшите етажи на държавната администрация, включително като служебен транспортен министър. Това беше всичко, което знаеха за нея работещите в туристическия бранш, които от години повтаряха като мантра, че в България трябва да има министерство на туризма.
"Е, ето ви сега и министерство, и министър - но не човек от вашите среди, нито дори от "присъдружни" браншове като хранително-вкусовата или винарската промишленост. Ангелкова не представлява нито едно от лобитата в туризма" - Това сякаш им каза премиерът Борисов с избора на младата дама.
Естествено, че големите асоциации на хотелиери, туроператори и турагенти настръхнаха. Мнението им - на поста да бъде сложен човек, който е наясно с проблемите в бранша - беше пренебрегнато и това ги притесни.
Само денонощие по-късно обаче, "старите кучета" в туризма се заеха да успокояват колегите си и да убеждават дори и себе си, че младостта не е порок, че доброто образование и владеене на чужди езици са отлична база за съвместна работа. В крайна сметка, това че Ангелкова не е излъчена от ничие лоби може и да се окаже плюс, а не минус в преследване на основната цел - налагане на България като целогодишна туристическа дестинация. Сигурно положително са повлияли и думите на самата Ангелкова, че опитът й с управление на европейски средства ще й помага много за привличането на финансиране от ЕС за туристически проекти в България.
Въпреки, че бе посрещната от бранша на нож, първата работа на Ангелкова като министър бе да отвори вратите си за всички организации в ресора. Проблемът, с който се сблъска веднага бяха разнопосочните мнения на многобройните лобита в бранша. Като излезли от баснята на Славейков за орела, рака и щуката - всеки тегли в своята посока. Ако успее да консолидира всички 190 регистрирани туристически организации - това ще е голям успех за Ангелкова. Успех, който ще облекчи значително работата й.
Ето и примерът, който тя сама даде: "Очакваме скоро голяма китайска бизнес делегация, с която ще се обсъжда организацията на туристически маршрути за техните граждани у нас. Гостите искат да разговарят с национално представени организации в бранша, които да не са повече от 5. Аз как да избера с кои 5 от всички 190 да ги срещна? Да тегля късметчета ли?! Винаги ще има обидени."
Вече три месеца Ангелкова обикаля страната, за да се запознае на място с конкретните проблеми, изслушва, съобразява се с някои от браншовиците. Изпълнява договорите, оставени в наследство от предишните правителства, като вмята със стиснати устни: "Беше ми сервирано на бюрото в този вид - подписано, готово за изпълнение. Ако реша да го отхвърля - губим близо 2 млн. лв. европари. Да ги върнем ли, или да направим каквото можем, като минимизираме недостатъците на проекта?!".
За изграждането на втория кабинков лифт в Банско обаче е категорична - това съоръжение е необходимо. Както и концесиите на ски-пистите и плажовете трябва да бъдат към министерството на туризма. Иска да има фонд "Туристическа инфраструктура и туристически атракции", който да финансира проекти за пречиствателни станции, табели и пътища до обекти...Проблемите са много.
Най-важният - увеличаването на броя на чуждите и наши туристи не зависи от личността на министъра на туризма, а от предлаганите услуги и атракции, природните капризи и разбира се - международното положение.
Ако за туристическите услуги Ангелкова може да има претенции към бранша, то за природните явления и войните в чужбина няма как да отговаря. Но може да атакува с реклама на България по света. И тук засега Ангелкова успява да привлече вниманието с идеята световноизвестни личности да станат рекламни лица на България. Първият, откликнал на поканата, е нейният личен приятел - ски легендата Марк Жирардели.
Дали и други ще се отзоват?
Би трябвало. Нали тя е доста амбициозна.
Ангелкова е завършила право в УНСС през 2003 г., а през 2010 г. и програма за ръководни кадри "Развитие на лидерски умения" в Harvard Business School, САЩ. Има няколко специализации у нас и в чужбина. Била е ген. директор на "Херчеса България" ЕООД (2007-2009 г.) и управител на "Хелектор България ЕООД" (2009-2010 г.), член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура", зам.-министър на регионалното развитие, съветник по европейско регионално сътрудничество на президента Росен Плевнелиев. През март м.г. е избрана за един от 214-те млади световни лидери от общността на Младите световни лидери за 2014 г. А през август м.г. бе назначена за министър на транспорта в служебното правителство на Георги Близнашки.