Завършили процедури за обществено обсъждане
 
МИЕ предлага за обществено обсъждане проект на Наредбата за единните стандарти и за организацията на дейността на туристическите информационни центрове (ТИЦ) и националната мрежа на туристическите информационни центрове
 
09 септември 2014

Наредбата за единните стандарти и за организацията на дейността на туристическите информационни центрове и националната мрежа на туристическите информационни центрове е разработена на основание чл. 58, ал. 4 от Закона за туризма.

Единните стандарти за работа на ТИЦ, включени в нормативния документ представляват набор от изисквания, спецификации и характеристики, които  регламентират и унифицират начина на работа на ТИЦ в България, така че ТИЦ да разкриват и задоволяват информационните потребности и да предоставят качествено обслужване на действителните и потенциалните посетители и туристи на страната и на дестинацията по местонахождение на центъра.

За изготвянето на наредбата са взети предвид или са използвани следните информационни източници и документи:

  • Концепция за статута, организацията, дейността и формирането на Националната мрежа на ТИЦ в България, документ, създаден в рамките на Проект 7 "Създаване на мрежа от туристически информационни центрове (ТИЦ), функционираща въз основа на единни стандарти" по ОПРР 2007-2013, с бенефициент МИЕ;
  • Международни практики на ТИЦ в държави с различна степен на развитие и виждания по отношение на ролята на центровете за националната туристическа политика в областта на туристическата информация – основно Австралия, Англия, Франция, Южно-африканска република, Испания и Япония, но също и в Чехия и Латвия;
  • Правен анализ за регламентиране на статута, функциите и дейността на ТИЦ и Националната мрежа на ТИЦ, изготвен по Дейност 6 от горецитирания проект;
  • Доклад за оценка на нуждите и разработване на насоки за техническо осигуряване на ТИЦ за свързването им в мрежа и с единната информационна система (ЕСТИ), изготвен по Дейност 5 от горецитирания проект;
  • Международен и БДС стандарт БДС ISO 14785:2014 – Туристически информационни центрове. Услуги за предоставяне на туристическа информация и посрещане на туристи. Изисквания ("Tourist information offices — Tourist information and reception services – Requirements");
  • Дефиницията за стандарт на Международна организация за стандартизация (ISO), публикуван на интернет страницата на организацията;
  • Дефиницията за качество на Британския институт за стандарти (British Standards Institute, BSI 4778:BSI Handbook 22: 1983), която се използва като концептуална рамка за разработването на основните (минимални) изисквания за качеството на обслужване в ТИЦ и която определя качеството като: "Съвкупността от свойства и характеристики на продукт или услуга, които могат да задоволят дадена потребност". Доколкото в сферата на туристическото обслужване качеството се създава в процеса на предоставяне на услугата/те - най-често чрез взаимодействие между клиента и обслужващото лице/а, то качествена услуга е тази, която създава удовлетвореност у клиента, който получава обслужване според очакванията си. Тези представи стоят в основата на разбирането за качеството като "съответствие между очакванията на клиента и възприятията му по време на обслужването" (Parasuraman, A. Etal, 1985);
  • Пакетът от принципи за качество в туризма, предложен на 20 февруари 2014 г. от Европейската комисия, който има за цел да подпомогне доставчиците на туристически услуги да промотират качеството си и да повишат доверието на потребителите. Една от четирите области, в които фокусират принципите е постигане на качество в информационното осигуряване на туристите (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2014:0085:FIN:EN:PDF);
  • Сертификационни/ акредитационни критерии/ изисквания/ стандарти, част от сертификационните/ акредитационните схеми или проекти от подобен тип, прилагани в Австралия, Англия, Франция, ЮАР, Испания, Япония, Чехия и Латвия.

Съгласно текста на наредбата, единните стандартите са организирани в три групи:

  1. За достъпност, оформление и оборудване;
  2. За функциониране;
  3. За качество на обслужването.

Всеки стандарт съдържа набор от критерии. Критериите са два вида:

  • Задължителни – за получаване на сертификат и включване в Националната мрежа на ТИЦ;
  • Препоръчителни – за подпомагане на работата на ТИЦ и подобряване на информационното обслужване в по-висока степен.

За да може един ТИЦ да се сертифицира, той трябва да изпълни всички задължителни критерии, заложени в наредбата.

Органът за сертифициране на ТИЦ е министърът на икономиката и енергетиката.

Проект

Вашите предложения и мнения изпращайте на адрес:

ma.ivanova@mee.government.bg в законоустановения срок

Свързани документи
 
 
Пишете ни
Ресор Туризъм: +359 2 940 7373
 
Сайт на Управляващия орган на ОП "Конкурентоспособност" - в нов прозорец
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mee.government.bg