- Български
- English
Николина Ангелкова, министър на туризма: Ще върнем българите в България
- Министър Ангелкова, има ли причини българският туризъм като цяло да е доволен от резултатите през тази година?
- Изпращаме една трудна година с противоречиви резултати. Имахме добър зимен сезон с ръст от около 8%, но и спад в летния. Всичко това ме кара да съм много амбицирана за следващата година, защото българският туризъм може много повече. Затова аз лично не съм доволна от резултатите, които отчитаме. Въпреки сложната международна ситуация и спад от един от най-важните ни пазари - руския, съм убедена, че можехме да се справим много по-добре, ако през 2014 г. са били направени необходимите превантивни действия. Именно затова вече работим за сезон 2016 г. Опитваме се и напълно да преобърнем начина, по който страната ни се представя пред света - и като визия на щандовете на международните туристически изложения, и като маркетингов подход. Ще заложим на мерки, които са много по-достъпни и същевременно ефективни. Предвиждаме стратегическо партньорство с големи туроператори, с нискотарифни авиокомпании, провеждане на поне сто журналистически и експедиентски тура, много по-масирано присъствие в глобалната мрежа.
- Кои според вас са силните и слабите страни на туристическия сектор?
- Със сигурност най-силната страна на българския туризъм е, че можем да предложим всичко на своите клиенти - масов летен и зимен туризъм, над 3000 минерални извора, уникално богатство за СПА туризъм, съхранена природа и древно културно-историческо наследство. Можем да развиваме всички видове туризъм. Говорейки за слабостите на сектора обаче, трябва да признаем и някои обективни истини. Липсата на консолидация сред туристическия бранш пречи за формирането на единен облик. В момента има отделни субекти, които правят големи компромиси с качеството и отчасти или напълно работят в сивия сектор. А в туризма едно неприятно усещане може да развали цялата ваканция. Затова съм амбицирана заедно с бранша да намерим верните решения за неговото консолидиране и изолиране на порочните практики. Така ще гарантираме качество на туристическия продукт и всеки турист - българин и чужденец, ще знае какво да очаква.
- Как върви създаването на регистър на туристическите атракции и на местата за туризъм в България? Какви ще са ползите от него?
- Регистърът на туристическите атракции отбеляза над 550 хил. уникални посещения малко повече от месец след неговото създаване. Всичко това показва, че хората искат да пътуват и имат интерес да опознаят своята родина. Чрез него не само полагаме основата за събиране на информацията за всички туристически атракции на едно място, но това ще даде възможност и да установим тяхната собственост и приоритетно да инвестираме в популяризирането на тези от тях, които предлагат достъпност и са социализирани. Призовавам общините да са по-активни при изпращането на информация за регистъра, за да можем наистина да обединим всички обекти в него.
- Коя според вас е успешната формула за превръщането на България в атрактивна туристическа дестинация и през четирите сезона?
- България има необходимите дадености да развива всички видове туризъм. Древната ни култура и съхраненото историческо богатство е това, което може да ни направи разпознаваеми на международния пазар. В страната ни са открити над 40 000 исторически обекти и артефакти, което ни нарежда на първите три места в Европа заедно с Италия и Гърция. Затова сме взели решение през тази и следващата година да заложим на културно-историческия туризъм в рекламната политика на Министерството на туризма. Такива са и международните тенденции - близо 60% от туристите в световен мащаб избират културата или културното наследство като причина за своите пътувания, а според Световната организация по туризъм през 2020 г. културният туризъм ще бъде водещ.
- Основен упрек е, че България се превърна в нискобюджетна туристическа дестинация. Има ли възможности да се позиционираме в по-висок ценови клас, свързан с по-висок престиж и по-платежоспособни туристи?
- Подобни обобщения са вредни за целия сектор. Да, България предлага достъпни цени на туристическите продукти, но имаме всички предпоставки да развиваме и висококатегориен туризъм. В страната има перфектни условия за зимен туризъм, а знаете, че туристите, практикуващи зимни спортове, обикновено харчат в пъти повече средства от масовия летен турист. Имаме много добри условия и за голф, който привлича висококатегорийни туристи. Затова постоянно повтарям, че трябва да работим за диверсификация на туристическия продукт.
- Искаме да привличаме туристи от чужбина, а не умеем да задържим българите да почиват в България. Има ли нужда сами себе си да убеждаваме с клип като "България е мястото!"?
- Убедена съм, че трябва да обърнем много по-голямо внимание на българския туризъм. През тази година поставихме началото с кампанията за насърчаване на вътрешния туризъм, която се финансира по ОП "Регионално развитие". Надявам се и тя да е помогнала за резултатите, които отчитаме за първите седем месеца - около 1,9 млн. българи са почивали в страната, което е ръст от около 9%. Това не бива да ни успокоява - имаме още доста да работим, за да върнем българите в България. Затова и през следващата година българските туристи ще бъдат основна целева група в маркетинговата стратегия на министерството. Браншът също е готов да им предложи най-добрите условия. Новият рекламен клип на България, в който някои от най-големите холивудски звезди говорят за впечатленията си от нашата страна, не е предназначен за българите, но предизвиква много голям интерес и сред тях. Само за два дни видеото достигна до 1,3 млн. души, голяма част от които българи. Наред с всички комуникационни канали, като интернет, телевизия, участие на международни изложения, клипът ще се излъчва и по време на предварителните прожекции на "Съдилището" - българската номинация за чуждоезичен "Оскар".